Współczesne nurty pedagogiki, psychologii oraz innych nauk o człowieku podkreślają znaczenie w edukacji następujących cech: indywidualne podejście do studenta, podmiotowość, głęboki humanizm, kształtowanie określonych parametrów tożsamościowych człowieka, pozwalających mu na pełny rozwój i samorealizację. W tym kontekście zasadne wydaje się skoncentrowanie metod pracy dydaktycznej na studencie jako podmiocie wszelkich oddziaływań całego środowiska akademickiego. Praca dydaktyczna uczelni wyższych powinna zmierzać do tego, aby student osiągnął pełną dojrzałość w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji, właściwych dla wybranego przez siebie profilu i kierunku kształcenia.
Odpowiadając na potrzeby studentów, w nurt dyskusji na temat dostosowania metod kształcenia do wymagań otwartego rynku pracy wpisują się Studia międzynarodowe. Dydaktyka zorientowana humanistycznie, podejmując tematy związane z metodami pracy skoncentrowanymi na studencie, uczniu, dziecku -- podmiocie oddziaływań edukacyjnych.
SPIS TREŚCI
Andrzej Gołębiowski, Gerard Paweł MajKoncepcja kształcenia skoncentrowanego na studencie -- dobre praktyki na przykładzie Polski
Gerard Paweł Maj, Andrzej GołębiowskiUprawnienia nauczycieli akademickich w podejściu skoncentrowanym na studentach -- raport z badań pilotażowych przeprowadzonych w Polsce
Krzysztof LinowskiNauczanie zorientowane humanistycznie w procesie resocjalizacji skazanych
Ewa GładyszNauczyciel jutra w zmieniającej się rzeczywistości edukacyjnej
Justyna Syta-KierasińskaWolontariat w procesie edukacji skoncentrowany na osobach niepełnosprawnych
Andrzej Gołębiowski, Aneta Wojdat Poziom wiedzy młodzieży gimnazjalnej na temat HIV/AIDS -- raport z badań
Katarzyna Dudek-Demidowska Innowacyjne metody i formy pracy dydaktycznej w edukacji czytelniczej
Beata Gola Wykorzystanie Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne w pracy z dzieckiem autystycznym