Przedmiotem zainteresowania niniejszego opracowania uczyniono opiekę, wychowanie i resocjalizację w Europie. Autorzy starali się ukazać także występujące niedobory w tym zakresie. W części pierwszej książki znalazły się prace tematycznie związane z resocjalizacją w warunkach postępującej integracji europejskiej. Część druga jest w całości poświęcona problematyce rodziny i jej przemian na tle współczesnej Europy. Część trzecia dotyczy wyzwań stojących przed wychowaniem w jednoczącej się Europie. W ostatniej części książki przedstawiono tradycje i innowacje w europejskiej przestrzeni kulturowo-edukacyjnej.
SPIS TREŚCI
CZĘŚĆ I
RESOCJALIZACJA W WARUNKACH POSTĘPUJĄCEJ INTEGRACJI EUROPEJSKIEJ
Rozdział 1
Andrzej Bałandynowicz Standardy kulturowo-cywilizacyjne źródłem kształtowania procesu reintegracji społecznej skazanych
Rozdział 2
Tadeusz Sakowicz Warunki poprawnego funkcjonowania społecznego przestępców w Europie po odbytej karze pozbawienia wolności
Rozdział 3
Krzysztof Gogacz Probacja jako sankcja karna -- alternatywa czy fikcja?
Rozdział 4
Krzysztof Wójcik Zagadnienia związane z wykonywaniem kary pozbawienia wolności w Polsce w warunkach postępującej integracji europejskiej
Rozdział 5
Beata Ciupińska Prawne aspekty wychowania i resocjalizacji nieletnich. Możliwości czy ograniczenia?
Rozdział 6
Lech Hyb Kryzys autorytetu i jego wpływ na proces wychowania i resocjalizacji we współczesnej Europie
Rozdział 7
Antoni Kasprzycki Wpływ rodziny na wychowanie i resocjalizację dzieci i młodzieży
CZĘŚĆ II
RODZINA NA TLE PRZEMIAN WSPÓŁCZESNEJ EUROPY
Rozdział 1
Ks. Jan Śledzianowski Polska rodzina w przestrzeni Unii Europejskiej
Rozdział 2
Sylwester Bębas Jakość ojcostwa na tle przemian współczesnej Europy
Rozdział 3
Henryk Cudak Makrospołeczne dysfunkcje a zagrożenia we współczesnej rodzinie
Rozdział 4
Sławomir Cudak Konsekwencje emocjonalne i społeczne u dzieci z poczuciem osamotnienia w rodzinie
Rozdział 5
Alina Maria Basak Dziecko w obliczu migracji zarobkowej rodziców
CZĘŚĆ III
WYZWANIA DLA WYCHOWANIA W JEDNOCZĄCEJ SIĘ EUROPIE
Rozdział 1
O. Tomasz Maria Dąbek OSB Biblia o wymaganiach stawianych wychowawcom i nauczycielom (biblijna etyka nauczyciela)
Rozdział 2
Andrzej Słomka System wartości studentów kierunku pedagogika a ich postawa aksjologiczna
Rozdział 3
Dariusz Adamczyk Współczesne wymogi wychowania moralnego młodzieży
Rozdział 4
Irena Pufal-Struzik Uczeń zdolny i twórczy w polskiej szkole -- założenia i rzeczywistość
CZĘŚĆ IV
TRADYCJE I INNOWACJE W EUROPEJSKIEJ PRZESTRZENI KULTUROWO-EDUKACYJNEJ
Rozdział 1
Ks. Sylwester Kasprzak Odrębność, wolność i bogactwo kultur świata wobec tworzenia jednolitej europejskiej przestrzeni
Rozdział 2
Marta Wiszniowska-Majchrzyk, Zdzisław Majchrzyk Europeizacja, globalizacja, amerykanizacja? Czyli jaki model kultury będziemy wspierać? Do jakiego modelu/modeli kultury będziemy się odwoływać?
Rozdział 3
Anna Andrzejewska Rola i zadania środowiska oświatowo-wychowawczego wobec zagrożeń dzieci i młodzieży cyberprzestrzenią
Rozdział 4
Ks. Grzegorz Kudlak Rzeczywistość 2.0. Znaczenie przestrzeni wirtualnej w kontekście przemian społecznych we współczesnej Europie
Rozdział 5
Ks. Mariusz Sztaba Troska o personalistyczny wymiar procesu europeizacji. Refleksja pedagoga społecznego w świetle nauki społecznej Kościoła
Rozdział 6
Elżbieta Kielska Rozwój szkolnictwa zawodowego w Polsce w latach 1918-1932